hits

Tiden ute for taxfreeordningen


Ilustrasjon: Faksimile
Bare denne uken har VG, Aftenposten, Dagsavisen og Haugesunds avis p lederplass stttet skroting av dagens taxfreesalg. Stadig flere ser at ordningen er negativ for bde klima og helse. Det er p tide avvikle taxfreeordningen.

Da Stortinget debatterte taxfreeordningen i fjor, var samtlige partier unntatt de to i regjering kritiske til dagens taxfree-regime, fordi ordningen bidrar til svekke andre politiske ml p klima- og folkehelseomrdet. Regjeringen ble bedt om komme tilbake til Stortinget med en helhetlig utredning. N har vi ftt denne utredningen, og den er svrt interessant. Her listes opp en rekke grunner til g bort fra dagens lsning:

Alkoholbruk: Taxfree bidrar til kt alkoholkonsum.

Klimautslipp: Taxfree-ordningen bidrar til subsidiere fly-og fergetrafikk og undergraver dermed klimamlene.

Pol-trussel: Taxfree svekker Vinmonopolet ved flytte salget vekk derfra. P sikt kan taxfree true hele ordningen med Vinmonopol, fordi vi undergraver unntaket vi har ftt fra EU.

Inntektstap: Staten taper nr 1 milliard kroner p avgiftsfritaket p alkohol.

Demokratimangel: Taxfree-ordningen er udemokratisk, fordi finansieringen av flyplassene holdes utenom politisk prioritering og diskusjon.

Det pfallende i utredningen er regjeringspartienes konklusjon om at dagens taxfree-ordning skal best som den er. Det br ikke vre en konklusjon et stortingsflertall.

Argumentet for beholde taxfree-ordningen er bekymringen for finansieringen av smflyplasser rundt omkring i landet. Men den oppgaven har vi klart lse tidligere, fr Luftfartsverket byttet navn til Avinor og fr taxfree-salget ble enorme markedshaller bde p vei ut av og inn i landet. I 2003 hadde vi 45 flyplasser. N har vi 46. Forskjellen er at mens vi fr tok inn hovedinntekten fra flyplassavgifter, er hovedinntekten n butikkdrift. Slik blir flyreiser billigere enn de ellers ville ha vrt, noe som ker antall flyreiser og dermed utslippene fra flytrafikk.

Avinor tjener 2,5 milliarder kroner p taxfree-handel. Anslag gitt fra Avinor tilsier at 1/3 av dette kommer fra alkoholsalget. Mlt mot den tapte milliarden for staten fra taxfree-salget, br dette vre et regnestykke det er mulig f til g opp uten kompromisse med folkehelse og klima. Sentral infrastruktur kan ikke vre avhengig av spritsalg.

Denne srfinansieringsordningen br oppleves som politisk tvilsom. Mens vi ellers drfter samferdselssatsinger og -prioriteringer i Stortinget, lever flyplassene sitt eget liv i samspillet mellom Avinor og taxfree-utsalgseier Travel Retail Norway.

Folkehelse og klima er viktige saker for mange partier p Stortinget. De br ikke la konklusjonen om ingen endring vre siste ord i denne saken.

 

Les lederartiklene i VG, Aftenposten og Haugesunds Avis

Les mer om taxfreeordingen i Actisrapporten "Taxfree - et avvik i norsk alkoholpolitikk"

 

#helse #alkohol #alkoholbruk #klima #fly #flyplass

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar