hits

Jakten p kvinnene


 

Kim Kardashian hevder at hun ikke bruker cannabis selv. Det hindrer henne ikke fra nske seg en andel av USAs voksende cannabismarked.

Med et vareutvalg som spenner fra rullepapir til sokker, fra ass-trays til caps og mobildeksler med slagord som 2 high 4 this eller Never not high) - eller lys med Kim selv som jomfru Maria - har Kim Kardashian n meldt seg p kampen om en andel i cannabismarkedet med en egen kolleksjon.

Det er store penger i amerikansk cannabisindustri og stor innovasjonskraft. Mens Kardashian holder seg til cannabiseffekter, har andre kjendiskollegaer valgt bruke navnet sitt til markedsfre cannabisprodukter.

Lobbyister og investorer str bak og presser p. For de nye entreprenrene i cannabisbransjen er stoffets aura av subkultur og opprr en begrensning. Hvis cannabis skal n ut til massemarkedet, m det bryte ut av opprrsnisjen og "sliten surferdude"-imaget og inn i mainstream.

Cannabisindustrien flger n i sporene til Big Tobacco. 

Kvinner henger etter

En av utfordringene for cannabisindustrien er at cannabiskulturen fortsatt appellerer mer til menn enn kvinner.

Ikke bare utgjr kvinner et stort, uutnyttet marked. Enkelte mener ogs at mdre sitter med nkkelen til gjre cannabis stuerent en gang for alle. Nr moren som flger ungene p fotballkampen eller hockeytreningen slapper av med en joint etter dagens innsats, er kampen vunnet, mener legaliseringstilhengerne.

Men selv om cannabisbruken har kt blant begge kjnn siden 2002, har kjnnsforskjellene faktisk blitt strre de siste rene.

Fra rus til velvre

Mange forsker vinne kvinnemarkedet. Det lanseres stadig nye boutique-produkter med design og utforming som skal appellere til kvinner. Kvinnelige cannabisentreprenrer lftes fram. Whoopi Goldberg har til og med lansert cannabisprodukter mot menstruasjonssmerter.

Langt flere menn enn kvinner bruker cannabis. Det er en utfordring for produsentene. 

Retorikken er ogs endret. Man snakker i mindre grad om rusvirkninger, mer om lindring og velvre.

Legaliseringsorganisasjonen Drug Policy Alliance har produsert realistiske pressebilder som p en ikke-stigmatiserende mte illustrerer cannabisbruk, der vanlige voksne sitter hjemme i sofaen og ryker, tar en joint i badekaret eller p senga til kveldspraten. Og modellbyret Ganja Girls har satt seg som ml normalisere cannabisbruk gjennom spre mykpornografiske bilder og videoer av jenter som ryker marihuana i bare undertyet.

Kjendisnisjen

Det appellerer nok til noen, men det trengs ogs litt god gammeldags Hollywood-glamour. Og hvem representerer vel glamourkulturen bedre enn Kim Kardashian?

Realitystjerna Kardashian er angivelig selv ikke noen ivrig bruker. Desto mer interessant er det at hun velger assosiere merkevaren og innflytelsen sin med cannabis.

Kanskje ser hun at det er en ledig plass her, n som ambassadrene Miley Cyrus, Rihanna og Lady Gaga har kuttet ut eller trappet ned p cannabisbruken og begynt snakke om at det ikke er s problemfritt som noen skal ha det til?

 

 

Les mer om cannabisindustrien i rapporten "Big cannabis - framveksten av en ny industri".

Interessert i nyheter om alkohol, narkotika og spill? Meld deg p Actis sitt nyhetsbrev her.

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar