hits

Jakten på kvinnene

kommentarer


 

Kim Kardashian hevder at hun ikke bruker cannabis selv. Det hindrer henne ikke fra å ønske seg en andel av USAs voksende cannabismarked.

Med et vareutvalg som spenner fra rullepapir til sokker, fra «ass-trays» til caps og mobildeksler med slagord som «2 high 4 this» eller «Never not high») - eller lys med Kim selv som jomfru Maria - har Kim Kardashian nå meldt seg på kampen om en andel i cannabismarkedet med en egen kolleksjon.

Det er store penger i amerikansk cannabisindustri og stor innovasjonskraft. Mens Kardashian holder seg til cannabiseffekter, har andre kjendiskollegaer valgt å bruke navnet sitt til å markedsføre cannabisprodukter.

Lobbyister og investorer står bak og presser på. For de nye entreprenørene i cannabisbransjen er stoffets aura av subkultur og opprør en begrensning. Hvis cannabis skal nå ut til massemarkedet, må det bryte ut av opprørsnisjen og "sliten surferdude"-imaget og inn i mainstream.

Cannabisindustrien følger nå i sporene til «Big Tobacco». 

Kvinner henger etter

En av utfordringene for cannabisindustrien er at cannabiskulturen fortsatt appellerer mer til menn enn kvinner.

Ikke bare utgjør kvinner et stort, uutnyttet marked. Enkelte mener også at mødre sitter med nøkkelen til å gjøre cannabis stuerent en gang for alle. Når moren som følger ungene på fotballkampen eller hockeytreningen slapper av med en joint etter dagens innsats, er kampen vunnet, mener legaliseringstilhengerne.

Men selv om cannabisbruken har økt blant begge kjønn siden 2002, har kjønnsforskjellene faktisk blitt større de siste årene.

Fra rus til «velvære»

Mange forsøker å vinne kvinnemarkedet. Det lanseres stadig nye «boutique»-produkter med design og utforming som skal appellere til kvinner. Kvinnelige cannabisentreprenører løftes fram. Whoopi Goldberg har til og med lansert cannabisprodukter mot menstruasjonssmerter.

Langt flere menn enn kvinner bruker cannabis. Det er en utfordring for produsentene. 

Retorikken er også endret. Man snakker i mindre grad om rusvirkninger, mer om «lindring» og «velvære».

Legaliseringsorganisasjonen Drug Policy Alliance har produsert «realistiske» pressebilder som på en «ikke-stigmatiserende» måte illustrerer cannabisbruk, der vanlige voksne sitter hjemme i sofaen og røyker, tar en joint i badekaret eller på senga til kveldspraten. Og modellbyrået Ganja Girls har satt seg som mål å normalisere cannabisbruk gjennom å spre mykpornografiske bilder og videoer av jenter som røyker marihuana i bare undertøyet.

Kjendisnisjen

Det appellerer nok til noen, men det trengs også litt god gammeldags Hollywood-glamour. Og hvem representerer vel glamourkulturen bedre enn Kim Kardashian?

Realitystjerna Kardashian er angivelig selv ikke noen ivrig bruker. Desto mer interessant er det at hun velger å assosiere merkevaren og innflytelsen sin med cannabis.

Kanskje ser hun at det er en ledig plass her, nå som «ambassadørene» Miley Cyrus, Rihanna og Lady Gaga har kuttet ut eller trappet ned på cannabisbruken og begynt å snakke om at det ikke er så problemfritt som noen skal ha det til?

 

 

Les mer om cannabisindustrien i rapporten "Big cannabis - framveksten av en ny industri".

Interessert i nyheter om alkohol, narkotika og spill? Meld deg på Actis sitt nyhetsbrev her.