hits

mai 2017

Er du klar for vise fram #sommerkroppen2017?



Kroppspress og forventning om vise fram kroppen p sosiale medier gjr at noen velger farlige veier for prve f drmmekroppen.  

Kalenderen har endret seg. Fr kunne vi vre pakket inn i mye klr hele ret og krype ut med hvite kropper og tidvis manglende magemuskler de f ukene i ret det var varmt nok til at det faktisk er fristende kle av seg. N gjr sosiale medier at ungdom forventes vise fram "prosjekt #sommerkroppen" hele ret. Det finnes ingen pauserom og frisoner. Et konstant kroppspress gjr at noen velger farlige veier for n mlene.  

4 prosent har prvd doping

Aftenposten meldte i helgen at 200 000 personer bruker eller vil bruke anabole steroider. Anslaget er basert p internasjonal forskning p utvalg hos hele befolkninger, Actis` underskelse om dopingbruk blant norske ungdom mellom 18-25 r og forsker Astrid Bjrnebekks befatning med doping-brukere (OUS), samt Antidoping Norge og politiet.

I Actis underskelse var det 4 prosent som oppga ha brukt doping selv. Over 20 prosent kjente til bruk i egen omgangskrets. Et av funnene var at det ikke var noen forskjell p menn og kvinner nr det gjaldt bruk.

"Paradise hotel"-dop

Det har skjedd en endring nr det gjelder dopingbruk. Drvakten og toppidrettsutveren med vilje til jukse er ikke lenger alene om bestille seg tvilsomt "kosttilskudd" p nett eller med sette spryter p seg selv for f fart p muskelveksten.

N handler det ikke om kroppsbyggerkropp a la Arnold Schwarzenegger p nittitallet, men om n krevende kroppsidealer og mte krav om vise fram kroppen ret rundt med selfies i undertyet eller fra treningsstudioet. Mlet er ikke de ekstreme musklene, men se bra ut i "normal" versjon.


Foto: TV3

Doping kan brukes bde for bygge opp muskler og f fart p slankingen. Enkelte preparater er nettopp designet for unng "bolerlooken" og gi et veltrent inntrykk. I noen miljer snakker man om dette som "Paradise hotel"- dopet.

#sommerkroppen

P Facebook har sesongen allerede begynt for at folk deler bilder med ulike versjoner av "Slik fr du bikinikroppen: 1. Ha en kropp 2. Ta p bikini", som denne fra P4.


Foto: P4

Det er lett like og dele for oss som for lengst har passert den tiden der vi ble vurdert utfra kroppen. Det er ikke like lett for de som er yngre ignorere strmmen av sixpacks eller flat mage-bilder og selfies med definerte muskler  hos jevnaldrende, merket #sommerkropp2017.

I Actis sin underskelse var det 4 prosent som svarte at de hadde brukt doping, men mer enn dobbelt s mange mente at bruk var greit p visse premisser. kt aksept for slike snarveier gjr at flere kan komme til bruke og flere oppleve konsekvensene. I flge forskning er det 96 prosent som opplever minst n bivirkning ved bruk.     

Mannepupper og kvinner med skjegg

Listen over mulige bivirkninger er lang, fra impotens og "manboobs" til kt risiko for hjerte-kar-sykdom. Kvinner opplever mye av det samme som menn, i tillegg til ting som kt kroppsbehring/skjeggvekst, mannlig form for hrtap/skallethet, dypere stemme og kt maskulinisering/virilisering. De psykiske bivirkningene kan vre alt fra milde til alvorlige og inkluderer store humrsvingninger, aggressivitet, depresjoner, psykoser og abstinenslignende plager. 

Les mer om bivirkninger av anabole steroider p nettsiden til Antidoping Norge.

Kroppspresset er slitsomt, men kan ogs bli farlig om noen velger doping som en lsning.

kt kunnskap om risiko ved dopingbruk er viktig. Det samme er det at vi som fellesskap bidrar til dempe kroppspresset. For eksempel ved nettopp vise fram hvordan en helt normal sommerkropp ser ut nr vi deler sommeren p sosiale medier framover.

(Tenkte jeg skulle vre modig og dele et ekte eget sommerkroppbilde her. Men det viste seg at jeg p samtlige feriebilder har plassert barn eller bassengvann strategisk for dekke magen, s kroppspresset treffer tydeligvis oss alle... Men skal prve flge egen oppfordring denne sommeren!)

 

Tips: Extrastiftelsen inviterer til frokostmte om Sommerkroppen 2017 9. juni klokka 8-10 p Kulturhuset i Oslo. De stiller sprsmlet: har vi blitt s opptatt av hvordan sommerkroppen skal se ut at vi har glemt den helt vanlige kroppen?

 

Sprsml om doping? Ring Dopingkontakten p 800 50 200 eller send sprsml p nettsiden deres

Interessert i nyheter om doping, alkohol, narkotika og spill? Meld deg p Actis sitt nyhetsbrev her.  

Jakten p kvinnene


 

Kim Kardashian hevder at hun ikke bruker cannabis selv. Det hindrer henne ikke fra nske seg en andel av USAs voksende cannabismarked.

Med et vareutvalg som spenner fra rullepapir til sokker, fra ass-trays til caps og mobildeksler med slagord som 2 high 4 this eller Never not high) - eller lys med Kim selv som jomfru Maria - har Kim Kardashian n meldt seg p kampen om en andel i cannabismarkedet med en egen kolleksjon.

Det er store penger i amerikansk cannabisindustri og stor innovasjonskraft. Mens Kardashian holder seg til cannabiseffekter, har andre kjendiskollegaer valgt bruke navnet sitt til markedsfre cannabisprodukter.

Lobbyister og investorer str bak og presser p. For de nye entreprenrene i cannabisbransjen er stoffets aura av subkultur og opprr en begrensning. Hvis cannabis skal n ut til massemarkedet, m det bryte ut av opprrsnisjen og "sliten surferdude"-imaget og inn i mainstream.

Cannabisindustrien flger n i sporene til Big Tobacco. 

Kvinner henger etter

En av utfordringene for cannabisindustrien er at cannabiskulturen fortsatt appellerer mer til menn enn kvinner.

Ikke bare utgjr kvinner et stort, uutnyttet marked. Enkelte mener ogs at mdre sitter med nkkelen til gjre cannabis stuerent en gang for alle. Nr moren som flger ungene p fotballkampen eller hockeytreningen slapper av med en joint etter dagens innsats, er kampen vunnet, mener legaliseringstilhengerne.

Men selv om cannabisbruken har kt blant begge kjnn siden 2002, har kjnnsforskjellene faktisk blitt strre de siste rene.

Fra rus til velvre

Mange forsker vinne kvinnemarkedet. Det lanseres stadig nye boutique-produkter med design og utforming som skal appellere til kvinner. Kvinnelige cannabisentreprenrer lftes fram. Whoopi Goldberg har til og med lansert cannabisprodukter mot menstruasjonssmerter.

Langt flere menn enn kvinner bruker cannabis. Det er en utfordring for produsentene. 

Retorikken er ogs endret. Man snakker i mindre grad om rusvirkninger, mer om lindring og velvre.

Legaliseringsorganisasjonen Drug Policy Alliance har produsert realistiske pressebilder som p en ikke-stigmatiserende mte illustrerer cannabisbruk, der vanlige voksne sitter hjemme i sofaen og ryker, tar en joint i badekaret eller p senga til kveldspraten. Og modellbyret Ganja Girls har satt seg som ml normalisere cannabisbruk gjennom spre mykpornografiske bilder og videoer av jenter som ryker marihuana i bare undertyet.

Kjendisnisjen

Det appellerer nok til noen, men det trengs ogs litt god gammeldags Hollywood-glamour. Og hvem representerer vel glamourkulturen bedre enn Kim Kardashian?

Realitystjerna Kardashian er angivelig selv ikke noen ivrig bruker. Desto mer interessant er det at hun velger assosiere merkevaren og innflytelsen sin med cannabis.

Kanskje ser hun at det er en ledig plass her, n som ambassadrene Miley Cyrus, Rihanna og Lady Gaga har kuttet ut eller trappet ned p cannabisbruken og begynt snakke om at det ikke er s problemfritt som noen skal ha det til?

 

 

Les mer om cannabisindustrien i rapporten "Big cannabis - framveksten av en ny industri".

Interessert i nyheter om alkohol, narkotika og spill? Meld deg p Actis sitt nyhetsbrev her.